PDA

Vis full versjon : Hva slags bur bør undulater ha?

Tonje!
5 November 2011, 02:02
Kom til å tenke på at jeg skulle spørre om det her inne. Vet om en som har et par undulater, og de bor i et så fryktelig knøttlite bur. Det er et helt vanlig undulatbur, men jeg kan ikke fatte at det skal være stort nok for dem. Det er det jo knapt plass nok for fuglene til å hoppe mellom to sittepinner. Har lyst til å prøve å få vedkommende til å skaffe et større bur, men har jo ikke peil på hva som er bra og ikke.

Hva slags bur er anbefalt, og hvor får man tak i dem? Hvor stort behov for boltringsplass har egentlig undulater?

CamStatic
5 November 2011, 02:09
Mitt inntrykk er iallefall det at det finnes ikke noe bur som er for stort for en fugl, men det finnes hopetall av de burene som er for små.

Undulater er jo veldig aktive fugler, så jeg ville tro desto større bur, desto bedre. Blir de tatt ut av buret noen gang da?

Tonje!
5 November 2011, 02:18
Nei, ingen av dem er tamme, og eieren har ikke mulighet til å fange dem inn igjen. Så de er nødt til å leve kun i buret, nok en grunn til at de burde hatt litt mer plass etter min mening. Vet ikke om jeg har noe å si i denne saken, men går jo an å prøve.

Nina
5 November 2011, 02:32
Alt du tenker på som undulatbur er for smått, enkelt å greit. De burene dyrebutikker selger er ikke fungerende til mer enn reisebur for fugler som må være mye i bur. Min mening. Skal du kjøpe bur til undulater i dyrebutikk ,kjøp heller et stort parakittbur eller et av disse store rotteburene.

Om disse undulatene må være i bur hele livet sitt, så burde de lage en stor voliere til dem. Med pinner og trær,leker og mye gøy de kan aktivisere seg med. Noe anna blir rett og slett slemt.

Tonje!
5 November 2011, 02:36
Alt du tenker på som undulatbur er for smått, enkelt å greit. De burene dyrebutikker selger er ikke fungerende til mer enn reisebur for fugler som må være mye i bur. Min mening. Skal du kjøpe bur til undulater i dyrebutikk ,kjøp heller et stort parakittbur eller et av disse store rotteburene.

Om disse undulatene må være i bur hele livet sitt, så burde de lage en stor voliere til dem. Med pinner og trær,leker og mye gøy de kan aktivisere seg med. Noe anna blir rett og slett slemt.
Med rottebur, tenker du på noe ála dette (http://www.tonje.org/Burguide/Buret.jpg)? Bare innredet med sittepinner og andre undulatting, så klart.

Hva mener du med å lage voliere? Lage et selv liksom, som man har ute? Eller? For det er garantert uaktuelt å lage noe selv, det er jeg 100% sikker på :p

Nina
5 November 2011, 02:39
Ja slike rottebur eller andre typer. Tenkte bare større enn de vanlige småfuglburene. På www.burexperten.no kan man få tak i et par fine bur til småfugler. Ja tenkte på å lage selv, et sort bur. Man kan bygge det fra bunn eller bruke et stort gammel skap som man tar netting foran osv. Men om det er helt uaktuelt, så bør de få så stort bur som de har plass til. Å aldri noensinne få komme ut av buret, uff tenk så kjedelig. Håper i det minste de er flinke å rotere litt leker og gi de kvister og noe å jobbe med?

Tonje!
5 November 2011, 02:45
Burene hos Burexperten så fine ut. Men lurer på om de blir i største laget.

Ja, det er nok et litt kjedelig undulatliv. Buret blir ikke ominnredet, det er slik det er og det er lite å gjøre med det. Eieren er psykisk utviklingshemmet og får mye glede ut av fuglene, men er jo ikke i stand til å gjøre alle disse småtingene som andre dyreeiere kan.

Nina
5 November 2011, 02:56
Godt eier får mye glede utav fuglene da :) Men kanskje andre kunne tatt med en kvist eller et eple når de besøkte eieren? er jo ikke så mye som skal til bare de får litt å jobbe med. I det fri flyr de nesten hele dagene på leting etter mat, da får de både fyskisk trim og hjernetrim. Hjernetrim for en fugl i fangenskap er viktigere enn feks hos en hund. Da fugler som sagt jobber hele tiden med å lete etter mat og må ha det å bryne seg på. Så syns det er litt viktig de iallefall får noe å syssle med.

Tonje!
5 November 2011, 03:03
Skal prøve å huske på det :) De kan altså få et helt eple? Hvordan skal det gis, kan det ligge på bunnen av buret liksom, midt i all bæsjen? :p

Hva slags kvister kan brukes?

Nina
5 November 2011, 05:29
Kan bruke kvister/greiner fra epletrær,bjørk,or,ask etc..de fleste trær som mister blader om vinteren kan brukes. Untatt kirsebærtre. De kan ha hele eplet, men ikke steinene inni. Så lurest å dele det i to å ta ut steinene, eller du kan gi ei gulrot feks, som de må bruke litt tid på. Nei ikke legg det på bunnen, om du kutter det litt opp kan du presse noen biter mellom gitteret feks om det ikke er en ekstra skål du kan legge det oppi da.

Looney
8 November 2011, 14:57
Kan også henge eplene i taket etc så de får noe å jobbe med. En "regel" jeg hørte var at de skal kunne slå med vingene 3 ganger fra ene siden til andre. Det synes jeg er horribelt lite. Jo større jo bedre. Jeg har brukt rottebur som nevnt over her, samt eget rom til de villeste fuglene. Første fuglen min hadde et trist lite bur ( han kunne slå med vingene mer enn 3 ganger da!) men han var i det kun om natten. Ellers fløy han fritt i hele huset. Mange fugler trekker tilbake til buret og den trygge hulen om natten selv om de flyr fritt resten av dagen. Men ikke alle gjør det ;)

Tiniuspuza
8 November 2011, 18:32
Når jeg hadde undulaten min hadde jeg et slikt bur, kanskje i minste laget det og? Min var mye ute da, så ofte på kvelden sto buret bare åpent som Kvittre(som han het) var ute og fløy som han ville:)

Her er det jeg hadde, var et av de største burene de hadde i butikken den gangen jeg skulle ha.
357

Nina
8 November 2011, 19:17
Gjør ikke noe å ha mindre bur om fuglene er mye ute. Flere mine har og bare små bur, men de er nesten aldri inni dem, bare om natta og om jeg er ute en tur. Så da spiller ikke bur størrelsen noen stor rolle. Men her var det jo snakk om fugler som aldri får ut.

Rosenhodet dvergpape
18 December 2011, 16:55
fuglene skal ha så strot bur at de kan spre vingene og flakse og hoppe rundt sier de. men min mening er at de ikke kan få for stort burd! de store 6 kantete bruene er fine hvis du har mange og de kommer skjeldent ut....

jeg har selv tengt til å kjøte et 6 kantet stort burd til mine to rosenhodet dvergpappegøye
920

Tonje!
18 December 2011, 18:14
Utrolig stilig bur det der, Rosenhode dvergpape! Har sett på slike før, da jeg så etter rottebur. Men fant ut at det ble litt vel upraktisk ettersom rotter krever veldig annerledes innredning enn fugler.

Når det gjelder saken med de undulatene jeg snakket om så virker det som at det er muligheter for å kjøpe større bur, men da må nok jeg ordne det. Og først må jeg finne ut hva vedkommende har plass til. Noen som har link til eksempler på gode undulatbur som er høye men ikke tar alt for stor gulvplass? Får undersøke litt selv og, men rekker ikke før jula.

Kraissy144
21 December 2011, 20:55
Buret jeg hadde til min var et stort undulatbur. Det var vell 80x40x55 lbh. Men min fløy i rommet alltid når jeg var der ;)

FridaMarie
30 January 2012, 04:02
Hei! :)

Det er viktig at undulater får være ute av burene sine da de trenger å strekke ordentlig på vingene og fly. Er dette helt umulig, er det veldig viktig at de har et stort bur som de kan være aktive i. Et voliere er jo det beste da, men er ikke ''bare bare'' å få fikset. Rottebur er et veldig bra alternativ ellers., men i motsetning til rotter, så er det bedre for undulater å ha det stort i bredden også. De har ofte store bur ute på finn.no, det er også noen dyrebutikker som kan bestille ordentlig store undulat-bur. Eller så finner man også flere ute på nettet. http://www.burexperten.no/product-list.php?pg1-cid48.html
(http://www.burexperten.no/product-list.php?pg1-cid48.html)
Jeg bruker rottebur/undulatbur til mine to undulater (Ligner på ditt bur Tonje), men jeg lar dem være ute fra morgen til kveld. Mulig jeg skal få inn en liten pipp til i hjemmet og har lyst på ett litt større bur, også i bredden. Er jo gøy å innrede bur også :)

Tonje!
30 January 2012, 14:56
Takk for svar! Kanskje dette buret kunne passet fint?
http://www.burexperten.no/product-info.php?pid72.html

Spørsmålet er bare om det blir for stort for leiligheten og hvorvidt eieren har råd. Men kan undersøke litt nærmere angående dette.

FridaMarie
30 January 2012, 16:38
Det buret er veldig fint!
Ta og bytt ut sittepinnene som følger med og sett inn flere grener og kvister fra trær. ( F.eks bjørk, selje, pære eller eple tre er fint). Bare pass på å skylde greinene og tørke dem godt før de plasseres rundt om i buret. (ikke ta av barken, det liker de selv.)
Håper alt ordner seg. :)

Lykke til!

CamStatic
16 March 2012, 21:39
Er det noe nytt som har skjedd her?

Tonje!
19 March 2012, 16:09
Er det noe nytt som har skjedd her?
Nja, jeg har faktisk glemt bort saken litt. Men jeg tittet litt på hvor mye plass det kunne være til et større bur sist jeg var hos henne, og det er i hvert fall plass til et bur på størrelse med det jeg har til rottene. Fikk dessverre ikke målt skikkelig ettersom jeg ikke hadde med målebånd, og det ville være litt avslørende å spørre om å få låne ett - familien vil helst ikke at jeg skal sette griller i hodet på vedkommende med mindre vi er sikre på at det er plass til et større bur og at det ikke blir mer jobb for de som skifter på buret.

FridaMarie
2 April 2012, 18:52
Hvis det er Ferplast Jolly bur du prater om så vurderer jeg å selge| mitt da jeg vil ha Royal suite buret til mine rotter.

Tonje!
3 April 2012, 15:47
Hvis det er Ferplast Jolly bur du prater om så vurderer jeg å selge| mitt da jeg vil ha Royal suite buret til mine rotter.
Jeg har ikke Ferplast Jolly, men et bur fra et annet merke som likner veldig. Hvor slitt er buret ditt, og hva skulle du ev. hatt for det? Så kan jeg nevne det for de andre i familien :)

FridaMarie
3 April 2012, 16:02
Selv har jeg ikke brukt det lenge, men jeg kjøpte det brukt så er litt slitt. Er litt rust her og der. Blant annet på det ene hjulet, hvor jeg brukte litt olje for å skru det opp. Men det fungerer. Og en liten bit som har falt av på skyvebunnen. Jeg bruker fleecpledd i bunn så har ikke noe å si for meg. Og undulater trenger bare et par aviser i bonn av buret som kan skiftes lett.
Er også en som tidligere har brukt dette buret til undulater som har klippet av en bit av en gitter del for å ha feste en form for matskål der. Undulatene vil ikke komme seg ut der, og selv har jeg festet en Jennyhylle der så rottene ikke skulle komme ut da de var på sitt minste.

Buret fungerer helt fint alt i alt, selv om det ikke ser helt nytt ut. Damen jeg kjøpte det av ville ha 1000 for det men jeg prutet ned til 700. Er lite brukt etter dette, men jeg trenger ikke mer enn 400 kroner for det.

Jeg kan ta bildet av det ikveld og legge ut så du kan se at det er fint, selv om det kanskje ikke virker sånn da jeg ramser opp ting som er galt:dau:

:)

FridaMarie
3 April 2012, 16:07
Er lov til å prute hos meg å for å si det sånn. Liker ikke å ta penger for folk så gir meg lett. Pluss at jeg blir glad for å selge det til noen som trenger det, enn å bare gjemme det bort.
Har undulater selv og skulle gjerne brukt det til dem. Kan jo nesten sette inn et lite tre der. Men de er ute fra morgen til kveld og det eneste de gjør i buret er og sove, så da holder jeg meg til det jeg har. Har ikke så god plass heller.:p

Tonje!
3 April 2012, 16:38
Hadde vært supert med bilde ja! Dette buret høres ti ganger bedre ut enn buret undulatende i førsteinnlegget bor i nå :)

FridaMarie
3 April 2012, 23:08
Lang og stressende dag idag, så da ble det ikke tid til bilder ikveld. Kan ikke love at jeg får til noe imorgen heller da jeg skal jobbe til sent. Kan prøve, men skal uans få det til iløpet av torsdag!
Men nå kommer det mest sannsylig til å ta 3-4 uker til jeg får det andre buret, så må jo nesten bruke dette til da, om de kunne ventet så lenge hvis de skal ha det :/

Tonje!
4 April 2012, 07:04
Den er grei! Jeg drar på ferie og kommer ikke hjem før søndag, så det er uansett ingen hast. Og ingen hast mtp. de 3-4 ukene heller, undulatene har jo bodd mange år i buret de bor i nå, så noen uker eller måneder ekstra klarer de. Vet uansett ikke ennå om de som tross alt har vetorett i denne saken vil stemme for eller i mot heller :)

FridaMarie
6 April 2012, 01:36
Her er bilder. Bildene ble tatt rett etter jeg vasket buret. Er bare noen jennyhyller som er inni.

17121713171417151716

God Påske :)

FridaMarie
9 April 2012, 13:56
Vil gjerne få solgt buret mitt, men hvis dette er undulater som ikke får fly ute, trenger de virkelig å få strukket på seg så mye som mulig. Det ikke er høyden som er viktig i et fuglebur. Spesielt hvis disse fuglene trenger å få beveget på seg. Buret bør heller være større i bredden enn høyden.

Det buret jeg har er greit i bredden, men hvis pris ikke er et problem for dem så vil jeg anbefale og finne et bur som er bredere. Dette er et veldig fint og populært undulatbur f.eks http://www.bristols.no/products/gd-rival-fuglebur-med-bord. (Men det var det kanskje ikke plass til?)
Dette er bredere enn buret mitt, men ikke så høyt og stort så kanskje lettere å plassere. Er også billigere enn det første og like bredt, så det er virkelig til å anbefale. Kan da plasseres på en hylle, kommode, bor osv: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456949&prodid=6363 :) (http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456949&prodid=6363)

CamStatic
9 April 2012, 14:04
Tonje har nettopp kommet hjem fra ferie, så jeg tror nok hun svarer deg så fort hun får samlet energien igjen. :)
Bildene dine fungerte forresten ikke, får du lagt de ut på nytt igjen?

FridaMarie
9 April 2012, 14:27
Det vet jeg, da hun også skrev det rett over hvis du ser. Skriver bare ned det jeg tenker, og maser ikke.
Bildene fungerte tidligere, men ser de ikke virker nå. Kan evt. prøve på nytt etterpå da jeg har de på en annen pc.:)

Tonje!
12 April 2012, 22:52
Da var jeg her igjen ja! Kom hjem fra ferie på søndag og har vært litt kake i hodet, så glemte helt denne tråden.

Får ikke sett bildene nei, så om du har mulighet til å laste dem opp på nytt er det flott. Æsj, jeg skulle ønske jeg hadde hatt med målebånd og kunne målt litt sist jeg var i vedkommendes leilighet. Aner jo ikke om burene du linker til passer eller ikke. Får måle litt her i stua og prøve å se det for meg :)

Tonje!
5 August 2012, 13:38
Da er det litt nytt i saken :) Det blir nytt bur! Hurra.

Det gamle buret er 50x30x63 (bredde, lengde, høyde) med buet topp. Det nye buret vi vurderer, Ferplast Greta (http://www.ferplast.com/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=regular_cage_for_cockatiels_and_parakeets-cages-for-cockatiels-and-parakeets-cages-birds-greta-brass/id_menu=03010503/frm_pagina=1), er 70x45x84 med buet topp. Altså mye større :) Vet ikke om dere fuglemennesker her inne synes det er helt stort nok det heller, men det blir nok dessverre vanskelig å få til noe enda større.

Det eneste usikkerhetsmomentet ang. Ferplast Greta er hvorvidt sprinkelavstanden er passe for undulater? Den er ikke for stor tror dere?

Tonje!
5 October 2012, 16:09
Da er fuglene flyttet over i det nye buret :) Hva synes dere om størrelsen, og har dere innspill til hva vi kan fylle buret med?

2469